Perkawinan Ialah Anugerah Allah Kepada Makhluknya

“Dan diantara gejala kebesaranNya ialah ia membuat pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, biar kau cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan Dia mengakibatkan di antaramu rasa kasih dan sayang(mawadah dan rahmat). Sungguh pada yang demikian itu benar-benar terdapat gejala (kebesaran Allah) bagi kaum yang berfikir.” (al Rum: 21)

Orang-orang yang berfikir akan nampak daripada perkahwinan itu betapa indahnya kejadian alam ini dan betapa Agung Penciptanya. Allah mengakibatkan lelaki dan perempuan kemudian Allah campakkan rasa cinta antara satu sama lain dan kemudian Allah halalkan perkahwinan sebagai wadah untuk insan melakukan tuntutan cinta tersebut serta terlaksananya kasih mesra antara satu sama lain… yang dengannya insan akan memperolehi kebahagiaan di dunia ini…dan dengannya akan mengembang dan memanjangkan zuriat insan di bumi ini…Sesiapa yang menolak cinta dan mengharamkan dirinya daripada mencintai orang lain ataupun dikasihi, bersama-sama ia menolak kebahagiaan yang Allah ingin kurniakan kepadanya…Begitu juga orang yang melakukan runtunan cinta tanpa melalui proses perkahwinan sah (atau menjurus ke arahnya) bersama-sama ia hanya ingin menerima kebahagiaan untuk dirinya sahaja dengan memudharatkan orang lain…dan jadinya sekelumit nikmat yang disangkakan kebahagiaan itu hanyalah fatamorgana yang akan bertukar menjadi penyesalan dan kemudharatan…Begitulah hakikatnya pada sesuatu yang Allah jadikan padanya nikmat dan rahmat maka lawannya ialah kecelakaan dan kemudharatan…

Jika rumah kediaman, kenderaan dan pokok-pokok di taman perlukan penyelenggaraan untuk mengekalkan seri dan keindahannya maka begitu juga sebuah perkahwinan tidak terkeluar daripada sunnah itu, Ia lebih memerlukan penyelenggaraan.Jika rumah hanya dijadikan daerah singgah, sampah tidak di sapu,debu tidak dilap,peralatan tidak disusun,sawang tidak dibersihkan kita boleh bayangkan bagaimana kehidupan di dalamnya.Begitu juga rumahtangga atau sebuah perkahwinan ia boleh menjadi lusuh atau pudar jikalau ia tidak diselenggarakan dengan baik. Jika keupayaan memenuhi keperluan asasi dalam bentuk material(tempat tinggal,kenderaan, makan minum dan pakaian) tidak ditingkatkan mengikut keperluan semasa maka ia akan terdedah kepada kelusuhan.

Begitu juga keperluan dalam bentuk maknawinya atau batinnya tidak di tingkatkan atau sekurang-kurangnya dipenuhi juga akan terdedah kepada pudarnya dan menjadi penyebab kepada keruntuhan rumahtangga itu.Perasaan Ridha dengan apa yang ada antara suami isteri mesti sentiasa disuburkan kerana takdir Tuhan tidak sentiasa mengakibatkan kita senang. Kasih sayang dan kemesraan antara suami isteri dan belum dewasa mesti di tingkatkan dan di cari sumbernya. jikalau sumbernya ada pada sebuah gurauan maka kena digali sumbernya itu sehingga suami kadang-kadang menjadi seorang pejenaka atau komedian yang memberi seri kepada kehidupan rumahtangganya.Malah dalam hal ini Rasulullah mengharuskan suatu pembohongan كذب dalam berseloroh (bergurau ) antara suami isteri.

Begitu juga dalam memenuhi runtunan sex… ia perlu disempurnakan sebaik-baiknya…kerana insan dilarang lari daripada hakiakat kejadiannya… Sterotipe dalam apa-apa persembahan di dunia ini akan menjemukan sesiapa saja yang melaluinya terutama dalam tempuh yang begitu panjang .Kalau kemanisan… itu ada pada madu tualang dan habbatus sauda’ atau sebungkus gabungan buah Goji, maka orang yang memahami wajibnya memelihara kebahagiaan rumahtangga akan merasa wajib untuk memperolehinya. Begitu juga jikalau rahsianya ada pada senaman “Wai Ta Kong” atau apa-apa jenis senaman yang boleh memelihara steminanya maka ia akan melaziminya. Rasulullah s.a.w ialah teladan terbaik dalam memelihara hal ini dari segi pemakanan dan pergerakan… jikalau tidak, bagaimana baginda boleh memelihara keceriaan isteri yang ramai.?

Oleh itu sesiapa yang inginkan kebahagiaan hakiki dalam kehidupan ini ia mesti menghiaskan jiwanya dengan sifat-sifat Mahmudah…Kasihilah apa saja yang Allah kurniakan kepada kita. Para Isteri atau suami, anak-anak, ibu bapa,sanak saudara, kawan-kawan dan masyarakat malah insan dan makhluk Allah seluruhnya memerlukan kasih dan sayang kita. Kasihanilah orang-orang yang susah dan orang-orang yang belum memperolehi apa-apa yang telah kita miliki dan kita nikmati…niscaya dengan itu kita akan memperolehi Kebahagiaan Yang Dicari dan sanggup Memelihara Kurniaan Yang Allah Berikan…Dan seterusnya malah segala-galanya… KEBAHAGIAAN YANG KEKAL ABADI yang dijanjikan hanya untuk orang-orang yang beriman…Amin

Berbagai Sumber

Belum ada Komentar untuk "Perkawinan Ialah Anugerah Allah Kepada Makhluknya"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel